Cova de Cal Manel

08736 Font-rubí

Història
Més que una cova, és una balma, produïda segurament per la dissolució de l'estrat calcari, restant intactes els materials més durs. També cap la possibilitat que aquesta funció la fes l'home, extraient de la terra els materials de construcció necessaris per aixecar la casa.
Les dimensions i la poca importància d'aquest fenomen geològic, fan que les seves referències històriques siguin nul·les. No obstant, en el nostre recorregut per la Carrerada, trepitgem una antiga ruta de transhumància i mercaderies d'una importància històrica capdal, i que ara ha esdevingut gairebé morta.

L'indret
La Cova de Cal Manel és dins el bosc. Està formada a la pendent del turó. Aquesta és força petita, s'hi ha d'entrar ajupit i tampoc és gaire fonda. Al davant hi resten una pila de pedres, sembla que formaven un petit mur per arrecerar-ne l'entrada.
L'indret no és de visita imprescindible, però el passeig val la pena. D'aquí tenim Font-rubí i Can Romeu cara a cara. Segons l'època de l'any fruírem observant la plana des del camí: la verdor dels camps a l'estiu, la humitat i la gelor de les vinyes despullades a la tardor, i l'activitat frenètica, l'espetegar dels tractors i les converses llunyanes dels collidors durant la verema.

Com arribar-hi
La Cova de Cal Manel es troba prop de Font-rubí, a pocs metres de Cal Manel de l'Obaga.
És interessant partir de les Cases Noves de la Mata i fer-ho a peu, ja que així, durant el trajecte podrem contemplar les barriades i els conreus des de una perspectiva com no es pot fer des de cap altra banda. Si ens hi animem, hem de comptar de trajecte, una hora i mitja ben bona; anar i tornar.
Haurem de seguir el camí que passa per davant de Cal Marcelino. Aquest camí no parteix d'aquest punt, sinó que és la continuació del que baixa de Font-rubí, és doncs la Carrerada que creua la carretera.
Tot baixant deixarem a la nostra dreta Cal Montalt i Cal julià. Més endavant, a la nostra esquerra, podrem observar la vasta extensió de camps i vinyes als peus de la majestuosa serralada. Font-rubí, l'església, Mas Vallet, Can Romeu, l'Avellà, Cal Manel ens mostren les seves façanes blanques al sol. Masies i barriades que encerclen aquest altiplà conreat evidenciant-ne la seva dependència històrica. Una extensió arrecerada completament per pujols i boscos verds de pins.
Recorreguts uns cinc-cents metres, a peu del camí ens trobarem un gran roure. Si mirem enrere, d'alt d'un turó, podrem veure el mas de la Mata. En aquest punt, trencarem a l'esquerre, el camí segueix recte fins a la masia de Cal Manel. A partir d'aquí s'ha de seguir a peu per força. Des de davant mateix de l'estable de la masia, hem d'intuir un corriol que puja endinsant-se al bosc. a uns cent metres, encara no, veurem l'entrada de la cova foradada a la roca.