Cova del Pastor

08736 Font-rubí

Història
Antigament, quant el món rural era molt més explotat en extensió i diversitat, existia una activitat ramadera més intensa i s'utilitzava molt més el bosc, la muntanya i els recursos naturals que se'n podien obtenir. Les balmes i coves s'utilitzaven com a refugi de pastors, caçadors i pagesos de la pluja i del sol.
En aquest cas , ara fa més de seixanta anys, s'utilitzava per tancar el ramat al migdia, a l'hora que els pastors abordaven la carmanyola i feien la becaina.
A prop, els carreranys ara quasi perduts acostaven el ramat a la riera a on veure i pasturar.
Un mur de pedra, i segurament una tanca de fusta, tancaven el recinte per tal de que no és perdés cap animal i en dies de pluja el sostre de pedra resguardava el bestiar. Lògicament el nom de la Cova del Pastor no és pas casual.

La Cova del Pastor
Aquesta gran balma que forada la roca té unes mides aproximades de cinc metres d'alt, quinze de fons i uns quinze també d'ample.
Al davant s'observen encara les restes del mur de pedra que tancava aquest corral natural. Si des de el fons de la cova s'observa l'exterior, la llum ens retalla el gran portal magnificant encara més les seves majestuoses dimensions.
Al fons de la Cova del Pastor uns forats a la paret de roca serveixen de niu a alguns ocells. Segons l’època de l'any, a l'interior d'aquest emplaçament ben il·luminat i ventilat però alhora resguardat de la pluja i el vent, es poden trobar plomes, excrements i petjades de la fauna que habita aquesta vall, mostrant que una frenètica activitat biològica envolta aquest gran refugi amagat dins el bosc i apartat definitivament de la mà de l'home.

Com arribar-hi
La Cova del Pastor es troba dins la vall del torrent del Soumell o de la Font del Llinars, abocada a fondalada plena de vegetació per on passa aquesta riera.
Des de les Cases Noves de la Mata (o Font-rubí de baix) s'agafa el camí que puja cap a l’església de St. Pere i St. Feliu o el que és el mateix, la Carrerada. Aquest puja remuntant la forta pendent fent ziga-zaga: dreta , esquerra, dreta, i és en aquest canvi de direcció on a mà esquerra es troba el trencall que ens portarà a la Cova del Pastor.
El camí, en no gaire bon estat, baixa tot vorejant unes vinyes i es fica dins el bosc. A pocs metres, també a mà esquerra, hi neix un altre camí. En aquest punt, vora el trencall s'observa un corriol que baixa per entre la vegetació i de seguit es bifurca. Cal girar a mà esquerra i seguir fins que veiem una paret de roca al davant, hi passen a ran i tot seguit ens apareixerà al davant una gran balma. Els veïns d'aquesta zona n'hi diuen la Cova del Pastor.