El Forat Bufador

08736 Font-rubí

Història
No se’n coneix cap origen, història o llegenda en concret. No obstant, pot ser que en algunes versions se’l relacioni amb la llegenda de l'Encantada del Castellot de Font-rubí. Pel lloc on està situat hi dona peu, entre el Castellot i la Font del Llinars.
Realment, al costat del forat bufador s'hi troben d'altres obertures properes de les quals no en surt aire, almenys amb tanta intensitat, i estranyament el conjunt se'l sent anomenar com a Boques Calentes o els Bufadors.
El seu origen probable és comú amb el de totes les coves i forats que es troben en aquesta serralada, molt típic en terrenys calcaris on les corrents aigua subterranis són abundants. El més probable és que existeixi alguna, o algunes obertures en algun indret que provoqui un corrent d'aire, o un curiós fenomen d'equilibri de pressions en el misteriós i segur que llarg i entramat món subterrani.

El Forat Bufador
A primera vista, el Forat Bufador, al peu d'un marge natural al mig del bosc, ens semblarà un vulgar forat a terra, un cau de conills o de teixons. Però de ben segur que a cap conill o teixó decideix fer-s'hi el cau amb tant de corrent d'aire.
Si ens hi acostem observarem, a ran del forat, com les herbes i les fulles tremolen, i si hi acostem la mà notarem l'aire com surt. Es pot acostar el cap i mirar a dins, veurem ben poca cosa, el forat s'estreny ràpidament i entre les pedres s'hi observen escletxes on ben just hi cap un puny.
En dies de calda es nota un aire francament fresc, el que pot fer pensar que l'aire que en surt no recorre un trajecte curt ni superficial. El Forat Bufador no sempre bufa amb la mateixa intensitat, en ocasions l'aire que en surt pot ser quasi imperceptible i en altres, el fenomen és francament impressionant.

Com arribar-hi
Per tal d'arribar al Forat Bufador cal passar pel nucli històric de Font-rubí. Al quilòmetre 2 de la carretera BP-2126 agafarem el trencall que ens hi porta, i un cop d'alt ens dirigirem en direcció a la barriada del Coll de la Barraca.
Tant el camí que puja al nucli com el que porta al Coll de la Barraca segueixen la direcció de l'antiga Via Mercadera o Carrerada, però no coincideixen massa en el seu traçat, aquesta no creuava pel bell mig el barri de Font-rubí com ho fa ara, per davant de Can Fàbregues i s'esmuny travessant el poble cap dins el bosc.
Quan el camí baixa més pronunciadament, a la fi de la baixada a mà esquerra s'ha d'agafar un camí que voreja el bosc. Si el seguim, a la nostra dreta, i queden vinyes i camps que cobreixen aquesta petita plana; naixement de la vall de la riera del Soumell o de la Font del Llinars. Si mirem per sobre de les vinyes, a l'altre banda, entre els pins es poden veure els majestuosos plataners de la Font del Llinars i la bassa.
Finalment el camí es bifurca i cal girar a l'esquerra, a pocs metres passarem per davant d'una barraca de pastor de pedra, més enllà, a mà dreta, unes alzines criden l'atenció entre els pins. És en aquest punt quan s'ha d'agafar un carrerany que baixa per a trobar-ne un de menys subtil que baixa a mà dreta. No gaire més endavant al cantó de sota del camí, al peu d'un marge natural, s'hi troba el Forat Bufador.
Cal potser seguir el planell que es facilita per tal de concretar el lloc, ja que l'indret on es troba el Forat Bufador és dins el bosc i força amagat.